Het et-cetera principe en Nieuw Organiseren

13-09-2015 |

Thijs Homans recente boek Het et-cetera principe belooft een nieuw perspectief op organisatie ontwikkeling. Jan Smit schetst hieronder in een kort interview van vijf vragen een beeld van dat nieuwe perspectief, in het licht van Nieuw Organiseren. Wat spreekt jou aan in dit boek? Thijs Homan is altijd bezig te onderzoeken hoe verandering zich werkelijk… Lees verder »

Ontmoetingsplaatsen voor verhalen

25-04-2015 |

Dit is een gastcolumn van Georgette Kempink verschenen op de website www.watbezieltons.nu van Lenette Schuijt. Marina, een hardwerkende professional, werkzaam als maatschappelijke werker in de zorg voor de Jeugd vertelt hoe zij, in haar eigen organisatie op weg naar zelfsturing, onvoldoende ondersteuning kreeg. De afgelopen jaren zijn zwaar en ze staat er alleen voor. Ze heeft het… Lees verder »

Trappelend van ongeduld op weg naar Nieuw Organiseren

16-03-2015 |

Om een zorgteam te ontmoeten, te ervaren, mee te maken en te ondersteunen dat zo voortvarend en grenzeloos positief de weg naar Rijnlands aan het bewandelen is, voelt als een groot voorrecht. Geen opsmuk, smart-doelstellingen of management-bullshit-bingo. Een team op weg naar zelfsturing. Bevrijd van de mensen die hen wilden dicteren en sturen, gulzig de… Lees verder »

Rothko en de kunst van Nieuw Organiseren

03-03-2015 |

In de zalen met de grote Rothko doeken in het gemeentemuseum Den Haag word ik niet overmand door grote emoties, ik voel eerder een verwantschap met de filosofie van Rothko, een Amerikaanse schilder en vertegenwoordiger van het abstract expressionisme. Doordenkend hierover kom ik tot vier overeenkomsten tussen Rothko’s filosofie en Nieuw Organiseren. Ik ben benieuwd of… Lees verder »

Nieuw organiseren én nieuw verantwoorden

30-01-2015 |

“Meten is weten” is het adagium van traditioneel organiseren. In organisaties wordt veel tijd en energie gespendeerd aan het registreren en administreren van voornamelijk activiteiten en output. Dit leidt tot concurrentie tussen medewerkers, focus op de eigen organisaties i.p.v. op de klant en het continu manipuleren van cijfers om te voldoen aan normen. Tegelijkertijd vinden… Lees verder »