De weg naar goed onderwijs

09-02-2017 |

Als dochter van twee onderwijzers en telg uit een grote onderwijsfamilie, durfde ik mijn vingers nooit te branden aan onderwijs. Zeker niet aan goed onderwijs. Ik ging heel wat anders doen. Eerst ergotherapie en daarna met rechten aan de slag als vernieuwer in het domein werk en inkomen. Totdat ik bij het ABC, Amsterdams Begeleidingscentrum voor het onderwijs,… Lees verder »

‘Ik wist niet dat jij zo’n goed hart had’

31-01-2017 |

‘Zes jaar lang begeleidde Akam Hoessein de jongen waar dit verhaal over gaat bij de Stichting Intervence. ‘Jongeren hebben een constante factor nodig. Dat is voor de meesten het allerbelangrijkste om het vertrouwen in de mensen weer terug te krijgen. Al ben je maar de “constante pispaal”.’ De jongen was al langere tijd bekend bij… Lees verder »

‘De manier van sturing en verantwoording stuurt de vernieuwing’

06-12-2016 |

Jeugdzorg Advies Teams, Brede Hoed Teams, Samenhangende Zorg. Ruud Grondel, wethouder Sociaal Domein te Diemen, heeft over de jaren vormgegeven aan allerlei verschillende vormen van multidisciplinaire teams van professionals in de jeugdzorg. Met de bedoeling dat de professionals meer ruimte krijgen, elkaar makkelijk weten te vinden en makkelijk kunnen doorverwijzen. Kortom, betere jeugdzorg kunnen verlenen…. Lees verder »

‘Veel gezinnen beginnen met één zorgverlener en hebben er na een halfjaar tien. Maar zijn ze ook geholpen?’

22-11-2016 |

Is hij eigenwijs of baanbrekend? René Peters, wethouder Sociale Zaken, Jeugd, Onderwijs en Integratie in Oss, strijdt voor een beter functionerende zorg voor ouderen, jongeren en iedereen. Dat doet hij door het beestje bij zijn naam te noemen, bestaande patronen te doorbreken en nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. En soms tegen heilige huisjes te schoppen. Transformatiedialogen,… Lees verder »